Foredrag med John Arne Skjetne:

Postet av Moelven IL - Ski den 25. Sep 2015

Mandag 21. september holdt John Arne Skjetne foredraget "Teknikk og trening for unge" for trenere og foreldre i skigruppene til Moelven og Næroset IL.

Redølen John Arne startet sin yrkeskarriere innen langrenn som smører for det amerikanske kombinertlandslaget, så var han trener for Norges Skiforbunds juniorlandslag før han i perioden 2006-2011 var Egil Kristiansens trenerassistent for det norske kvinnelandslaget.

Skjetne gjennomgikk de viktigste teknikkprinsippene for skøyting og klassisk, og la stor vekt på grunnposisjonen i begge stilarter. Han belyste teknikkprinsippene innen padling, enkeldans, dobbeldans, diagonal, staking og dobbelttak med fraspark med visuelle eksempler, og hadde forslag til konkrete barmarks- og skiøvelser hvor teknikken kan øves inn.

I utgangspunktet var det satt av 1 time og 30 minutter til foredraget, men John Arne holdt på i 3 timer, så det ble en lærerik aften med mye toveis dialog.

Teknikk og trening av unge - Moelv IL sept 2015.docx

.

Se vedlegg for hovedpunktene i Skjetnes foredrag.